چگونه می توانید یک یا دو کلنی را در یک مجموعه به اشتراک بگذارید (چند ملکه کردن کندو)


 

یکی از اولین چیزهایی که زنبورداران، اغلب حتی قبل از گرفتن زنبور یاد می گیرند، این است که یک کلنی علی رغم اینکه دارای زنبورهای زیادی است اما فقط یک ملکه دارد. این برداشت در اکثریت قریب به اتفاق کندوها صادق است اما من به اندازه کافی دو ملکه را دیده ام که در کنار هم زندگی می کنند و حتی یک بار سه ملکه را در یک جعبه بچه پیدا کرده ام تا بدانم چیزهایی که ما زنبورداران به عنوان قوانین می شناسیم ممکن است فقط به عنوان دستورالعمل در نظر گرفته شوند.

چیز دیگری که خیلی زود در زنبورداری یاد می گیرید این است که یک پشته از جعبه ها نشان دهنده یک کلنی است. کلنی مجموعه ای است که جدا از کلنی های دیگر در زنبورستان و در کندوی مخصوص به خود زندگی می کند. در طول زمان ، زنبورداران مبتکر شروع به دور شدن از حکمت مرسوم "یک ملکه در هر کندو" و کاوش کندوهای دو ملکه با روش‌های مختلف کردند.

در کندوهایی که دو ملکه در فضای یکسانی یافت می شوند،  نمی توان به راحتی تشخیص داد که کدامیک از آنها غالب تر است و بیشترین سطح تخمریزی به او تعلاق دارد. همچنین نمی توان شرایط دقیق فرمونی را که منجر به تحمل دو ملکه می شود، دانست. زنبورداران می‌دانند که اگر بخواهند ، یک ملکه دیگر به یک کلنی دارای ملکه اضافه کنند، ملکه جدید به طور قطع توسط زنبورهای آن کندو کشته خواهد شد. ولی روش‌های توسعه یافته‌ ای وجود دارد که به دو ملکه اجازه می‌دهد تا زمانی که فضاهای جداگانه‌ای را اشغال کنند و با استفاده از یک حذف کننده ملکه از هم جدا بمانند، در یک کندو همزیستی کنند

از دیدگاه یک زنبوردار، مزیت اصلی برای کلنی های دو ملکه افز ایش تولید عسل است. با تخمگذاری همزمان دو ملکه پربار، کل جمعیت کلنی می تواند به بیش از 100.000 زنبور برسد و این در حالی است که جمعیت کلنی های تک ملکه به طور کلی بیش از 60.000 زنبور است. این می تواند منجر به نیروهای عظیم چراگر شود که در صورت وجود شهد قادر به تولید محصولات عسل بزرگ هستند.

من اغلب با کندوهای دو ملکه در یک پیکربندی عمودی روبرو شده ام. در حالی که به نظر می رسد زنبورها در این ترتیب خوب عمل می کنند، اما با افزایش ارتفاع کلنی می تواند به کار را برای زنبوردار سخت کند. کندوهای دو ملکه عمودی مولد می توانند به ارتفاعاتی برسند که منجر به بی ثباتی و بالا رفتن ارتفاع در حد نامناسب شود. فراوانی طبق ها در بالا حتی یک بازرسی اجمالی از کلنی‌ها را به سخت برای بلند کردن اجسام سنگین تبدیل می‌کند.

یک جایگزین برای سیستم عمودی دو ملکه، چیدمان دو لانه بچه در کنار هم با طبق ها در وسط است. این الگو به طور کلی به عنوان یک سیستم افقی دو ملکه نامیده می شود. با نگاه اولیه به نظر می رسد که درست مانند دو کلنی معمولی مجزا اما مجاور به هم هستند. با این حال به جای اینکه هر لانه مولد پشته مخصوص به خود را داشته باشد ، یک پشته از طبق های مشترک در وسط وجود دارد. این پیکربندی به طور مستقیم از منظر مدیریت و نگهداری ، شبیه دو کندو است، اما از نقطه نظر تولید و برداشت، یک واحد مشترک به حساب می آید.

اینکه آیا این پیکربندی افقی دو ملکه به عنوان 2 کلنی با طبق های مشترک بهتر است یا یک کلنی منفرد با 2 پرورشگاه قابل بحث است، اما ظرفیت آن برای تولید مقادیر زیادی عسل مورد بحث نیست.

راه اندازی کلنی افقی دو ملکه آسان است، مشروط بر اینکه کندوهای مجاور با طبق های مولد را با ارتفاع مساوی ایجاد کرده باشید. هر لانه مولد به پایه خاص خود نیاز دارد و ارزش آن را دارد که یک دقیقه برای تراز کردن پایه ها وقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مانع و شبکه ملکه در بالای قسمت داخلی هر دو لانه زاد و ولد قرار می گیرد. در این روش یک جفت درپوش با عرض نصف قسمت بیرونی هر لانه مولدین را می پوشاند. طبق ها روی مانع ملکه چیده می شوند و با یک درب پوشانده می شوند.

 یک جفت درب قسمت بیرونی هر پرورشگاه را می‌پوشاند در حالی که یک جداکننده ملکه به زنبورهای هر دو پرورشگاه اجازه می‌دهد تا به طبق ها دسترسی داشته باشند.

مزایای متعددی برای کلنی افقی دو ملکه وجود دارد. مهمتر از همه این است که تعداد کلی طبق های چوبی که روی بدنه ها قرار میگیرد دو برابر پهن تر خواهد بود و منجر به افزایش پایداری و کاهش ارتفاع می شود. مزیت دیگر این است که می توان بدون کنار گذاشتن همه طبق ها به طبق نوزادان دسترسی داشت. با برداشتن نیم روکش از هر طرف زنبوردار به راحتی به 5 قاب از لانه زاد و ولد دسترسی پیدا می کند و می تواند به سرعت وضعیت ملکه و سلامت کلنی را بررسی کند.

 برای بررسی سریع ملکه بدون برداشتن سوپرها، می‌توان به هر کدام از آنها دسترسی داشت.

قرار دادن قاب نر بافت در بالا و به سمت خارج از محفظه مولدین به شما امکان می‌دهد بدون به هم ریختن کل کلنی آن را برداشته و بر اساس برنامه جایگزین کنید، و انجام عمل حذف نوزادان نر را بسیار آسان‌تر می‌کند. هر چند حذف لاروهای نر نمی‌تواند به تنهایی کنه واروآ را کنترل کند ، اما زمانی که به درستی استفاده شود، می‌تواند به کاهش فشار کنه روی کلنی کمک کند.

مانند بسیاری از چیزهایی که در زنبورداری وجود دارد و به لطف انعطاف پذیری کلنی زنبورها نمی توان گفت که فقط یک راه درست یا بهترین راه برای انجام کاری وجود دارد. تجربیات اولیه من با این سیستم دو ملکه به اندازه کافی امید بخش بوده که من را تشویق می کند که به آن ادامه دهم و برخی از نکات ظریف را در مدیریت کلنی ها از این طریق بیاموزم. به دست آوردن درک بهتری از تفاوت‌های ظریف نحوه مدیریت کلنی‌ها در این پیکربندی و نحوه واکنش آنها به محرک‌های من به عنوان زنبوردار و محیط، درک من را از رفتار کلی زنبور عسل گسترش می‌دهد.

نویسنده : Dan Wyns